سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عکا

نماز بهائی بر سه قسم است و فرد بهائی می‌تواند بسته به میل و امکانات خود همه یا یکی از آنها را تلاوت کند.
 در دیانت بهائی هر فرد به تنهایی نماز می‌خواند، اما دعاها و مناجاتهای دیگر را می‌توان به طور فردی یا جمعی خواند.
1. صلات صغیر یا نماز کوچک فقط یک آیه است که می‌تواند یک بار در روز در فاصلهء ظهر تا غروب خوانده شود.
2. صلات وسطی یا نماز متوسط کمی بزرگتر است و سه بار در روز خوانده می‌شود: از طلوع فجر تا ظهر، از ظهر تا غروب و از غروب تا دو ساعت بعد از غروب.
 3. صلات کبیر یا نماز بزرگ یکبار در شبانه‌روز، هرگاه حالت توجه و خضوع نسبت به خداوند برای انسان حاصل شود، خوانده می‌شود.
در نماز کوچک فرد بهائی رو به قبله می‌ایستد و این آیه را می‌خواند:
«اَشْهَدُ یا اِلهی بِاَنَّکَ خَلَقْتَنی لِعِرْفانِکَ وَ عِبادَتِکَ. اَشْهَدُ فی هذَا الْحینِ بِعَجْزی وَ قُوَّتِکَ وَ ضَعْفی وَ اقْتِدارِکَ و فَقْری وَ غَنائِکَ. لا اِلهَ اِلّا اَنْتَ الْمُهَیمِنُ الْقَیومُ.»
مضمون آن به فارسی چنین است که ای خدای من، شهادت می‌دهم که تو مرا برای شناسایی و پرستش خودت آفریده‌ای. در این لحظه شهادت می‌دهم که من ناتوان و ضعیف و فقیرم، در حالیکه تو توانا و مقتدر و بی‌نیازی. خدایی جز تو نیست که مسلط و پابرجایی.
در نماز وسطی که سه بار در شبانه‌روز خوانده می‌شود، وضو با خواندن آیاتی همراه است. موقع شستن دستها باید این آیات خوانده شود:
«اِلهی قَوِّ یدی لِتَأْخُذَ کِتابَکَ بِاسْتِقامَةٍ لا تَمْنَعُها جُنودُ الْعالمَ ِثُمَّ احْفَظْها عَنِ التَّصَرُّفِ فی ما لَمْ یدْخُلْ فی مِلْکِها اِنَّکَ اَنْتَ المْقُتَدِرُ الْقَدیرُ»
(ای خدای من، به دست من قدرت بده که کتاب تو را با استقامتی بگیرد که لشکریان عالم آن را باز ندارند. سپس آن را از تصرف در آنچه متعلق به او نیست حفظ کن. به راستی که تو مقتدر و توانایی.)
موقع شستن صورت این آیات خوانده می‌شود:
«اَی رَبِّ وَجَّهْتُ وَجْهی اِلیکَ. نَوِّرْهُ بِاَنْوارِ وَجْهِکَ ثُمَّ احْفَظْهُ عَنِ التَّوَجُّهِ اِلی غَیرِکَ»
(ای پروردگار من، رویم را به سوی تو گرداندم. آن را با نور روی خود روشن کن و از توجه به غیر خودت بازدار.)
نماز وسطی شامل چهار قسمت است که به ترتیب در حالت قیام، رکوع، قنوت و قعود خوانده می‌شوند.
در قسمت اول نماز، در حالت ایستاده، می‌خوانیم:
«شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ لَهُ الأَمْرُ وَ الخَلْقُ قَدْ أَظْهَرَ مَشْرِقَ الظُّهُوْرِ وَ مُکَلِّمَ الطُّوْرِ الَّذِی بِهِ أَنارَ الأُفُقُ الأَعْلی وَ نَطَقَتْ سِدْرَةُ الْمُنْتَهی وَ ارْتَفَعَ النِّداءُ بَینَ الْأَرْضِ وَ السَّماءِ قَدْ أَتَی المالِکُ وَ الْمُلْکُ وَ الْمَلَکُوْتُ وَ الْعِزَّةُ وَ الجَبَرُوْتُ لِلّهِ مَوْلَی الْوَری وَ مالِکِ الْعَرْشِ وَ الثَّری.»
(خداوند شهادت می‌دهد که خدایی جز خود او نیست. امر و خلق متعلق به اوست. مشرق ظهور و مکلم طور را ظاهر کرده است، کسی که افق اعلی به آن روشن شد و سدرة‌المنتهی به نطق آمد و ندا بین زمین و آسمان بلند شد. مالک آمده است. ملک و ملکوت و عزت وجبروت از آن خداست که مولای مردم و مالک زمین و آسمان است.)
در قسمت سوم نماز، در حالت قنوت، می‌خوانیم:
«یا إِلهِی لا تُخَیبْ مَنْ تَشَبَّثَ بِأَنامِلِ الرَّجاءِ بِأَذْیالِ رَحْمَتِکَ وَ فَضْلِکَ یا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ.»
(ای خدای من، ای مهربانترین مهربانان، کسی را که با انگشتان امید به دامان رحمت و فضلت چنگ زده است محروم مکن.)
بالاخره در قسمت چهارم نماز، در حالت نشسته، می‌خوانیم:
«أَشْهَدُ بِوَحْدانِیتِکَ وَ فَرْدانِیتِکَ وَ بِأَنَّکَ أَنْتَ اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ قَدْ أَظْهَرْتَ أَمْرَکَ وَ وَفَیتَ بِعَهْدِکَ وَ فَتَحْتَ بابَ فَضْلِکَ عَلی مَنْ فِی السَّمَواتِ وَ الْأَرَضِینَ وَ الْصَّلاةُ وَ الْسَّلامُ وَ التَّکْبِیرُ وَ الْبَهاءُ عَلی أَوْلِیائِکَ الَّذِینَ ما مَنَعَتْهُمْ شُئُوناتُ الْخَلْقِ عَنِ الْ إ ِقْبالِ إِلَیکَ وَ أَنْفَقُوْا ما عِنْدَهُمْ رَجاءَ ما عِنْدَکَ إِنَّکَ أَنْتَ الْغَفُوْرُ الْکَرِیمُ .»
(به یکتایی و یگانگی تو و به اینکه تو خدایی و خدایی جز تو نیست شهادت می‌دهم. امرت را ظاهر کرده‌ای و به عهدت وفا کرده‌ای و باب فضلت را بر اهل آسمانها و زمینها گشوده‌ای. درود وسلام و تکبیر و جلال بر دوستان تو باد، کسانی که امور خلق آنان را از روی آوردن به سوی تو بازنداشت و آنچه را داشتند در آرزوی آنچه نزد توست انفاق کردند. به راستی که تو آمرزنده و بخشنده‌ای.)
چند نکته
1. دقت وامعان نظر درویژگی های نماز بهائیان ،نشان دهنده روح تفرعن وعلاقه بسیار زیاد شارع آن به پرستیده شدن است؛ چرا که بهاءالله شخص خو راقبله پیروانش درنماز معرفی کرده است و می گوید:هنگامی که خواستید نماز بخوانید صورت های خود رابرگردانیدبه سوی مقام مقدس من که خداوند، آنجارا محل طواف ملأ اعلاء(ارواح وملائکه)ومحل توجه اهالی شهرهای بقا ومصدر امر برای کسانی که درآسمان وزمین هستند قرار داده است....
2.خواندن نماز جماعت به دستور بهاءالله حرام است مگر درنماز میت.
3.جالب است بدانیم یکی ازنمازهای این دین سرقت شده است نمازی که خود بهاءالله هم آنرا نخواند.

"


نوشته شده در یکشنبه 89/5/10ساعت 10:31 صبح توسط مظفری نظرات ( ) |



Design By : P I C H A K . N E T